Predmeti
Marija – “Ikona” posvećenog života u Crkvi i u svijetu
Nositelj predmeta: | N. Gašpar |
ECTS bodova: | 2 |
Kôd: | PŽT4 |
Predavanja: | 6 sati |
Osjećaji u duhovnom životu
Nositelj predmeta: | Boris Vidović |
ECTS bodova: | 2 |
Kôd: | PŽH2 |
Predavanja: | 6 sati |
Predmet Osjećaji u duhovnom životu upoznat će studente sa zakonitostima emocionalnog doživljavanja kao jednoj od temeljnih komponenti ljudskog života, te na koji načinin osjećaji utječu na čovjekovo doživljavanje, ponašanje, odnose s drugima i odnos sa samim sobom. U svjetlu kršćanskog poziva na svetost, posebno će se obratiti pozornost na ulogu osjećaja u duhovnom životu, te na koji način osjećaji utječu na doživljavanje odnosa s Bogom. Time će se studenti osposobiti za razumijevanje vlastitih osjećaja, kako bi ih mogli slobodno živjeti u duhu svoga poziva. Nastava će se izvoditi putem predavanja a ispit će biti usmeni, na temelju pročitane literature.
- Ketih Oatley, Jennifer M. Jenkins, Razumijevanje emocija, Jastrebarsko, 2007
- Benedict J. Groeschel, Izlazak iz tame, Split, 2005
- Marshall B. Rosenberg, Nenasilna komunikacija, Osijek, 2006
- Zoran Milivojević, Emocije, Zagreb, 2010.
Ljudska zrelost u posvećenom životu
Nositelj predmeta: | Mijo Nikić |
ECTS bodova: | 3 |
Kôd: | PŽH1 |
Predavanja: | 8 sati |
Kolegij će pokriti temeljne predispozicije ljudskog razvoja ka zrelosti s psihološkog stajališta, polazeći od nekih koncepata kao što su samopoimanje, samopoštovanje, motivacija, kognitivni i emocionalni razvoj te razvoj sposobnosti i talenata, itd. Nakon toga, slijedi elaboracija ciljeva ljudske zrelosti za posvećene osobe, u analizi suvremene kulture i redovničkih zajednica. Razmatrati će se poteškoće ljudske zrelosti u suvremenim redovničkim zajednicama, te četiri tipa psiholoških poteškoća, zbog kojih mladi redovnici i redovnice napuštaju svoje zajednice. Ovaj kolegij će ukazati na prednosti i poteškoće posvećenog života u postizanju zrelosti. Nastava se provodi putem predavanja, a ispit je usmeni, uz obvezno pročitanu sljedeću literaturu.
- Jurišić, P. (1995). Kršćanski odgoj i ljudska zrelost, Crkva u svijetu, 3, 285-295.
- Fuček, I.(1991). Ljudska, kršćanska i svećenička zrelost, Obnovljeni život, 46, 60-69.
- Budak T. Evolucija emotivne zrelosti: www.tomislavbudak.com/hr/temeljni/evolucija-emotivne-z; Arbuckle, G. (2000). Strategies for growth in religious life. Alba- House – New York.
- Bartruff, B. (2000). Become the person, you are meant to be. Pauline Publsihers, India
- Cozzens D. (2000). The changing face of the Pristhood, Liturgical Press, Collgville, Minnesota.
- Unione Superiori Generali –USG (2006). Promoting perseverance in the Consecrated life. LITOS, Roma
Teologija posvećenog života
Nositelj predmeta: | Jakov Mamić |
ECTS bodova: | 3,5 |
Kôd: | PŽT2 |
Predavanja: | 10 sati |
Kolegij se bavi teološkim proučavanjem biblijskih, crkvenopravnih i crkvenodoktrinarnih temelja i dokumenata o identitetu i poslanju ustanova i osoba koje pripadaju Posvećenom životu u Katoličkoj Crkvi, i time im želi pomoći razumjeti sebe i svoje poslanje u duhu crkve, snagom karizme i potreba vremena. Osobiti naglasak stavljamo na bitne čimbenike Posvećenog života: pozvanost, posvećenost, karizmatičnost i poslanost. Naglašeno je istraživanje teološke poruke „evanđeoskih savjeta“ i njihovih teoloških, kristoloških, pneumatskih i marijanskih sastavnica.
Kompetencija: Stječe se adekvatna spoznaja i svijest o identitetu ove Bogomdane i Bogudane stvarnosti u Crkvi sa specifičnošću evangelizacijskog poslanja, snagom karizmatičnosti u ovom vremenu. Oblici provođenja: Predavanja, osobni rad i radionica.
- Drugi vatikanski koncil, Dokumenti, (VI. Poglavlje: Redovnici), KS 2008
- Viktor Nuić (prir.), Crkveni dokumenti o posvećenom životu, Od II. vatikanskog sabora do apostolske pobudnice Ivana Pavla II. „Vita consecrata“, Zagreb, 1997.
- Časopis: Posvećeni Život, KVRPP; J. Mamić, „Redovi”, (Skupni rad: J. Mamić, V. Mandarić, Z. Š. Bunić) u: P. Aračić (uredio), „Jeremija, što vidiš?“ (Jr 24,3). Crkva u hrvatskom tranzicijskom društvu, Đakovo 2001., str. 247-275 (rad u okviru međunarodnog znanstveno-istraživačkog projekta „Aufbruch“
- J. Mamić, Mjesto i zadaća redovnika u našoj Crkvi na temelju pobudnice “Vita Consecrata” Ivana Pavla II., Bogoslovska Smotra, 1(2003)137-154.
- V. Mandarić, Redovništvo kao znak i izazov za današnje mlade, Bogoslovska Smotra 4 (2003) 795-811.
Filozofija i duhovne vježbe
Nositelj predmeta: | Ante Vučković |
ECTS bodova: | 3 |
Kôd: | PŽH3 |
Predavanja: | 8 sati |
Namjera ovog predmeta je osvijetliti nastanak duhovnih vježbi u okviru filozofije u njezinim počecima u Grčkoj te pokazati kako je kasniji razvoj, preko rimskog razdoblja, srednjeg vijeka i moderne, doveo do današnjih oblika. Ukazivanjem na temeljne ljudske potrebe za oblikovanjem života i razvojem sposobnosti, njihov razvoj i promjene, namjeravamo pokazati kako odvajanje filozofije od praktičnog oblikovanja života i njezino oblikovanje kao znanosti, tako i odvajanje duhovnih vježbi iz okvira filozofije. Duhovne vježbe preuzele su jedan izvorno filozofski zadatak, a filozofija je velikim dijelom napustila pitanja praktičnog oblikovanja života. Ponovno promišljanje odnosa filozofije i duhovnih vježbi filozofiji može posvijestiti vlastite korijene, a duhovnim vježbama podariti svjetlo promišljanja o procesima koji nastaju unutar intenzivnog procesa oblikovanja života i značajnih odnosa, čemu teže duhovne vježbe.
Ispit se sastoji od pisanog rada koji je izravno vezan uz problematiku predmeta. Kompetencijama koje se stječu moguće je razumijevati svrhu i narav duhovnih vježbi, njihove povijesne prekretnice, te povezanost s filozofskim oblikovanjem života i raznolikošću motiva i izvora, iz kojih se rađa volja za vježbanjem duha.
Literatura (navedena literatura pomaže dubljem razumijevanju tematike, a literatura za ispite će biti dogovorni izbor studenta i profesora):
- Pierre Hadot, Exercices spirituels et philosophie antique, Albin Michel, Paris 2002.
- Lou Marinoff, Platon, a ne prozak!, Mozaik, Zagreb 2012.
- Eckart Ruschmann, Philosophische Beratung, Kohlhammer, Stuttgart, Berlin, Köln 1999.
- Ignacije Lojolski, Duhovne vježbe, Zagreb 1998.
- Willi Lambert, Tražiti i nalaziti Boga u svemu, Zagreb 2001.
- Marko Aurelije, Samomu sebi, CID, Zagreb 1996.
- Seneka, Dijalozi, Nova akropola, Zagreb 2007.
- Michel Foucault, Vladanje sobom i drugima, Antibarbarus, Zagreb 2010.
Modeli početne i permanentne formacije
Nositelj predmeta: | I. Marijanović |
ECTS bodova: | 3,5 |
Kôd: | PŽPP1 |
Predavanja: | 10 sati |
Dinamika grupe
Nositelj predmeta: | I. Zgrabljić |
ECTS bodova: | 2 |
Kôd: | PŽPP6 |
Predavanja: | 6 sati |
Okvirno predmet „Dinamika grupe i psihologija sukoba u grupi“ prikazat će polaznicima važnost suradnje i timskog rada, te kako kvalitetno i efikasno suradjivati u grupi. U užem smislu kroz predmet će biti obuhvaćene značajke timskog rada te važnost prihvaćanja različitosti svakog pojedinca u timu. Kako bi polaznici programa to i doživjeli, imat će priliku kroz radionicu proći i instrument SDI®. SDI® (Strengths Deployment Inventory®) je alat koji omogućuje izgradnju boljih odnosa s drugima i efektivnije upravljanje konfliktima, sa svrhom ostvarenja boljih timskih rezultata. Kroz ovoj predmet polaznici će razviti kompetencije timskog rada, izgradnje kvalitetnih odnosa i upravljanja konfliktima. Nastava će se održavati kroz interaktivnu radionicu u kojoj će polaznici prolaziti razne vježbe, a ispit će uključivati esej u kojem će polaznici na osobnom primjeru napisati što su spoznali kroz alat koji su prošli i što su naučili o tome kako suradjivati s drugima. Drugi dio ispita je rad u manjim timovima, u kojem će trebati prezentirati analizu svog tima i medjusobnih odnosa.
Posvećeni život u Zakoniku kanonskog prava
Nositelj predmeta: | Endre Nagy |
ECTS bodova: | 2 |
Kôd: | PŽT3 |
Predavanja: | 8 sati |
Predmet okvirno donosi pravne aspekte, s obzirom na uvjete u kojima se odvija pastoralna aktivnost Crkve i posvećenih osoba. U užem smislu, predstavljaju se teološko-pravni elementi posvećenog života, prikazujući posvećenje života koje nastaje, u ustanovama posvećenog života, prihvaćanjem evanđeoskih savjeta preko javnih zavjeta ili preko drugih svetih veza. Nastava se provodi putem predavanja, a ispit je usmeni.
Crkveno učiteljstvo o posvećenom životu
Nositelj predmeta: | Marija Pehar |
ECTS bodova: | 3,5 |
Kôd: | PŽT2 |
Predavanja: | 10 sati |
Predmet donosi pregled izričaja crkvenog učiteljstva o posvećenom životu, polazeći prvenstveno od Drugog vatikanskog koncila i njegovog temeljnog dokumenta Lumen gentium, pa do postkoncilskih dokumenata kao što su Bratski život u zajednici i Vita consecrata, a dotaknut će se i nekih suvremenih poticaja. Dobiva se kompetencija temeljnog poznavanja crkvenih dokumenata i smjernica učiteljstva o posvećenom životu.
- Viktor Nuić (prir.), Crkveni dokumenti o posvećenom životu, Od II. vatikanskog sabora do apostolske pobudnice Ivana Pavla II. „Vita consecrata“, Zagreb, 1997.
Aktualni izazovi za redovništvo
Nositelj predmeta: | Vinko Mamić |
ECTS bodova: | 2 |
Kôd: | PŽPP5 |
Predavanja: | 6 sati |
Liturgija i posvećeni život
Nositelj predmeta: | Domagoj Volarević |
ECTS bodova: | 3 |
Kôd: | PŽPP3 |
Predavanja: | 8 sati |
Poziv na svetost u Svetom pismu
Nositelj predmeta: | Vinko Mamić |
ECTS bodova: | 3,5 |
Kôd: | PŽB1 |
Predavanja: | 10 sati |
Redovništvo u postmoderni
Nositelj predmeta: | Ivan Koprek |
ECTS bodova: | 3 |
Kôd: | PŽP3 |
Predavanja: | 8 sati |
Očito je da je u širem smislu “postmoderna” novi stil razmišljanja, koji se najočitije pokazuje kroz krizu duhovnosti, posebno prepoznatljivu u relativiziranom shvaćanju istine i morala. “Postmoderna” zagovara prolaznost, nepostojanost i naročito poželjnost… Razonoda je iznad dužnosti, a sloboda iznad solidarnosti… Kolegij nudi odgovore na izazove postmoderne za redovništvo, te tumači: kako bi trebalo shvaćati redovničke zavjete? Predviđen je kao predavanja (powerpoint-prezentacije) uz aktivnu raspavu. Ispit: pismeni i/ili usmeni.
Evanđeoski savjeti u Svetom pismu
Nositelj predmeta: | Domagoj Runje |
ECTS bodova: | 3 |
Kôd: | PŽB2 |
Predavanja: | 8 sati |
Predmet okvirno obrađuje svetopisamske tekstove, a napose tekstove evanđeljâ koji se odnose na evanđeoske savjete. U užem smislu, predstavljaju se dometi egzegetskih istraživanja u Mt 19,12; Mt 19,21 i Mt 20,26 u njihovu kontekstu i u odnosu s paralelnim mjestima u ostalim evanđeljima. Također se tumače starozavjetni i ostali novozavjetni tekstovi koji predstavljaju podlogu i kasnije tumačenje ovih savjeta. Dobiva se kompetencija stručnog znanja iz biblijske teologije evanđeoskih savjeta. Nastava se provodi putem predavanja i upoznavanja s literaturom, a ispit je usmeni
- Joachim Gnilka, Teologija Novoga zavjeta, Zagreb, 1999.
- Marijan Vugdelija, Čovjek i njegovo dostojanstvo u svjetlu Biblije i kršćanske teologije, Split, 2000.
- Mato Zovkić, Isus u Evanđelju po Luki, Sarajevo, 2002.
Posvećeni život u istočnim crkvama
Nositelj predmeta: | Jure Zečević |
ECTS bodova: | 2 |
Kôd: | PŽP4 |
Predavanja: | 6 sati |
Duhovno vodstvo posvećenih osoba
Nositelj predmeta: | Ivan Platovnjak |
ECTS bodova: | 3 |
Kôd: | PŽPP2 |
Predavanja: | 8 sati |
Kartak pregled povijesti duhovnog vodstva te njegovih svetopisamskih, teoloških i antropoloških temelja; upoznavanje s ciljevima i temeljnim sastavnicama duhovnog vodstva (posvećenih) osoba i skupina; usporedba duhovnog vodstva s drugim vrstama osobne pomoći; iskustveno suočenje šo znači pratiti i biti praćen. Studenti će upozanti ciljeve, sadržaje, načela, sredstva načine duhovnog vodstva osoba i grupa s praktičnim isksutvom. Nastava se dovija: predavanja, semianri, vježbe. Ispit: seminarski rad te pismeni ili usmeni ispit.
- Vigano-Aubry-Schepens, Duhovno vodstvo, Zagreb, 1983
- Thomas Merton, Duhovno vodstvo i meditacija, Zagreb, 2012.
- I. Platovnjak, La direzione spirituale oggi, Rim, 2001.
Duhovnost psalama
Nositelj predmeta: | Dario Tokić |
ECTS bodova: | 3 |
Kôd: | |
Predavanja: | 8 sati |